instagram arrow-down

lenneke@travelandtours.nl
06-29554866

— Reisblog Mexico —

Vijftien jaar geleden was ik er voor het laatst, en in 2022 mocht ik weer afreizen naar het schiereiland Yucatan in Mexico. Ik was ontzettend benieuwd hoe dit land zich ontwikkeld heeft de afgelopen jaren en of het nog wel leuk is om daar vakantie te vieren, of dat het overspoeld wordt door het toerisme.

We vliegen in 10 uur naar Cancun en daar aangekomen hebben we direct onze huurauto opgehaald en rijden we richting Tulum. Er is maar een weg vanaf Cancun naar Tulum en onderweg zie je aan de rechterkant allemaal grote reclameborden met daarop reclames van de vele attracties die je kunt bezoeken. Aan de linkerkant alleen maar grote afgesloten poorten die leiden naar de luxe hotels die daarachter aan zee liggen.

Het ziet er in eerste instantie niet erg aantrekkelijk uit….

Maar na een uurtje rijden komen we bij de poort van ons eigen hotel, een klein paradijs in Akumal, direct aan zee met een heerlijke Caribische vibe. We voelen ons direct thuis. Een van de mooiste dingen van dit hotel is het strand waar zeeschildpadden hun eieren leggen. Hier wordt zeer zorgvuldig mee omgegaan, bordjes laten zien waar de eieren liggen en daar mag ook niemand zitten. Een team van bewakers zorgt dat deze nesten dag en nacht met rust gelaten worden. Wij hebben een aantal nestjes uit zien komen, en dat was heel bijzonder.

“Vissen in allerlei soorten en maten, inclusief een (onschuldige?) verpleegsterhaai”

Het hotel heeft ook een huisrif en daar kijk je je ogen uit. ‘s Morgens vanaf zonsopgang is het hier prachtig snorkelen. Op een ochtend zagen we vijf grote zeeschildpadden zwemmen die rustig aan hun ontbijt van zeegras zaten. Fascinerend! Vissen in allerlei soorten en maten, inclusief een (onschuldige?) verpleegsterhaai en huisvriend Barry de Barracuda.

VALLADOLID

Dit is een van de oudste koloniale steden van Mexico en heeft echt nog een authentieke Mexicaanse sfeer. Denk aan gekleurde huisjes, mooie pleinen, koloniale kerken, en authentiek Mexicaanse restaurants. Zoals in iedere Mexicaanse plaats, is het centrale plein, de Plaza Fransisco Canton, dé ontmoetingsplaats aan het eind van de dag. Het is er dan een gezellige drukte waar de lokale mensen bijeen komen. Valladolid is een perfecte plek om te verblijven en de volgende ochtend vroeg de Chichén Itzá te bezoeken.

CHICHEN ITZA

Yucatan staat bekend om zijn Mayacultuur. Vijftien jaar geleden bezocht ik de Chichén Itzá , in 2007 verkozen tot één van de zeven nieuwe wereldwonderen.

De bekendste bezienswaardigheid in Chichén Itzá is de piramide van Kukulcán, ook wel El Castillo genoemd. In de tijd van de Maya’s diende deze piramide als tempel voor de god Kukulcán. Dit bouwwerk laat zien dat de Maya’s al heel veel kennis hadden over de dagen en seizoenen. Zo heeft de tempel in totaal 365 treden, wat symbool staat voor het aantal dagen in een jaar. Tijdens de lente- en herfstequinox, rond 20 maart en 21 september, doet zich een bijzonder verschijnsel voor langs de trap: de ondergaande zon werpt de schaduw van de getrapte zijde van het gebouw op de zijkant van die trap, en die schaduw beweegt zich naar beneden als de zon zakt, zodat hij tenslotte uitkomt bij de kop van de slang. Met een beetje fantasie lijkt het net of er een slang van schaduw en licht naar beneden kruipt.

Het is niet langer toegestaan om El Castillo te beklimmen, helemaal niet erg want toen ik er was mocht het nog wel maar durfde ik eigenlijk niet meer naar beneden, zo steil was het.

TULUM & COBA

Tijdens dit bezoek aan Mexico bezoeken we de Maya tempels Tulum en Coba. Beide complexen zijn een stuk kleiner maar daardoor niet minder imposant. De ruïnes van Tulum liggen bovenop een klif en kijken uit over de helderblauwe zee. Je kunt een mooie wandeling maken door de tuinen om de diverse bouwwerken te bewonderen. Daarbij gadegeslagen door talloze Iguanas (grote hagedissen)

De Maya stad Coba ligt diep in de jungle en is nog onontdekt door de grote toeristenmassa. Hierdoor voelt de hele ervaring soms als een ware Indiana Jones film met als hoogtepunt de beklimming van de Nohoch Mul. Aan de top wacht je een spectaculair uitzicht over de Mexicaanse jungle en het tempelcomplex. Dat denk ik tenminste, je begrijpt dat ik na Chitzen Itza geen tempel meer beklim. Net na de ingang huren we een fiets, want de afstanden zijn best groot en het is echt leuk om door de jungle te fietsen. In de verte horen we een enorm gebrul waardoor we bijna van onze fiets vallen. Het klonk als een prehistorisch monster maar het ging om een brulaapje dat een geluidsafstand heeft van een kilometer of drie.

CENOTES

Het is leuk om je bezoek aan een mayastad te combineren met een bezoek aan een Cenote. Cenotes zijn waterhoudende grotten of poelen waar je kan zwemmen, snorkelen of duiken. Een heilige plek voor de Maya’s, niet alleen om hun schoonheid, maar ook omdat zij geloofden dat de cenotes de ingang waren naar de onderwereld. Wij hebben een duik genomen in de Grand Cenote, maar Dos Ojos en Ik Kil Cenote zijn ook zeker een bezoek waard.

SIAN KA’AN

We gaan een dag naar Reserva de la Biosfera Sian Ka’an. De oude Maya’s noemden het ‘waar de hemel is geboren’ en er is ongetwijfeld iets hemels aan Sian Ka’an. De mangroves, de koraalriffen, het wildleven en de archeologische sites maken van deze locatie een UNESCO-werelderfgoedsite en een biosfeerreservaat. Het natuurgebied behoort dan ook tot de allermooiste natuurparken ter wereld.

We worden opgehaald bij het hotel en gaan via een bijzonder hobbelige weg naar een aanlegsteiger waar een lokale visser ons meeneemt in zijn boot. Het is een prachtige tocht langs de lage jungle en door de turkooizen zee. We hebben geluk want we zien spelende dolfijnen, heel veel vogels, een zeekoe en krokodillen verstopt in de mangrove. We stoppen om te snorkelen en om te lunchen, een top dag.

ISLA HOLBOX

We gaan een paar dagen op pad naar een paradijselijk eiland in het oosten van Mexico: Isla Holbox. De weg ernaartoe is al avontuurlijk, we rijden een paar uur door de jungle langs slaperige dorpjes en mooi landschap. Op de weg voor ons zien we opeens iets groots, harigs en zwart lopen; een vogelspin. We zien er nog een aantal de weg oversteken en besluiten om hoe dan ook in de auto te blijven.

We komen aan in het plaatsje Chiquilá en nemen de ferry naar Isla Holbox. Hier aangekomen nemen we een golfkarretje naar het hotel. De wegen zijn niet geasfalteerd en daarom rijden hier alleen golfkarretjes en fietsen.

Het is een heerlijk tropisch eiland met kilometers hagelwitte stranden, helder blauw water en een heel relaxed sfeertje.

We huren een fiets en verkennen het eiland, je kunt hier gewoon op het strand fietsen waar de pelikanen je rustig aankijken vanuit stokken die in de zee staan.

Ik vond Isla Holbox soms net een openluchtmuseum. Vrijwel elke muur is versierd met mooie portretten en vrolijke schilderingen. Ik raad iedereen aan om een middagje een fiets te huren en de straten van Isla Holbox te verkennen. Met name in de straten rondom het centrale plein zul je echte kunstwerkjes vinden.

Isla Holbox is een plekken op aarde waar je tussen mei en september kans hebt om walvishaaien te zien. Deze gigantische beesten worden wel 12 meter lang en het is een unieke ervaring om daarmee te zwemmen. Wees niet bang, want ondanks dat het woord ‘haai’ misschien wat gevaarlijk klinkt, eten deze reuzen enkel plankton.

Wij waren net te laat om deze tocht te doen, dus kozen we voor de drie eilanden tocht. We werden opgehaald met een boot voor ons hotel. Het zeewater komt op dit eiland maar tot je knieën dus we moesten een flink stuk door het water klunen voor we aan boord konden stappen We deden onderweg onbewoonde eilanden aan. Zo wandelden we op Isla Pajaros tussen de pelikanen en zagen bij Isla Passion flamingo’s op één poot balanceren.

Wil jij ook Mexico ontdekken? Vraag een vrijblijvend reisvoorstel aan of maak een afspraak. Ik kom graag bij je langs om de mogelijkheden te bespreken.

VOORBEELDREIS MEXICO

De voorgestelde reizen op mijn website zijn vooral bedoeld als suggesties en zijn slechts een kleine greep uit de vele mogelijkheden. Laat je inspireren, bepaal je wensen en laat een reisvoorstel op maat maken. Ook als je weet wat je wilt; ik blijf met je meedenken om de perfecte reis samen te stellen.